Pages

Sunday 20 March 2011

Proses Kreatif: Mode CMYK



CMYK

Dalam aktiviti printing, mengetahui beberapa keperluan yang harus dipatuhi sangat penting. Antaranya adalah pemilihan mode warna bagi membina dokumen untuk tujuan desain digital. Spesifikasi ini digunakan untuk pengiklanan, brochure, business card, dan pelbagai medium cetakan yang lainnya.

Kebiasaan yang kita tahu, mode warna RGB (merah, hijau, biru) digunakan dalam sesebuah hasil grafik. Mode RGB kebiasaanya digunakan untuk monitor komputer, kamera digital dan pengimbas. Namun, memulakan mode warna CMYK (cyan, magenta, kuning dan hitam) adalah yang terbaik. Pembungkusan produk, majalah, kad, dan material printing yang lain melibatkan mode CMYK. Ini kerana format CMYK akan lebih baik membantu dalam bagaimana desain itu akan dicetak nanti.

Dalam industri printing digital, format ini digunakan dalam semua aktiviti mencetak material seperti business card, brochure, banner dan sebagainya. Menjadi tanggungjawab designer untuk mengetahui hal-hal yang diperlukan oleh pihak pencetak. Jangan menyalahkan pihak pencetak jika sesebuah desain ditolak untuk proses percetakan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...